Velen vragen zich af of spoken en/of geesten wel bestaan

August 11, 2014 No Comments

Zolang iemand niet zelf iets met deze zielen heeft ervaren, denkt men vaak dat er geen sprake is van het bestaan hiervan.

In de Vedische filosofie wordt gesproken van Pitra lok, Deva lok, Patal lok enz. De werelden in het heelal hebben hun eigen aangepaste levensvormen. In de Ramayana wordt vermeldt dat Ahie Ravana de gebroeders Sri Rama en Lakshman meenam naar Patal lok (onderwereld). Dit staat ook in Sankat Mochan Hanuman Astak. In de bekende Hanuman Chalisa is er sprake van: Bhoet pisaach nikat nahie aawé, Mahabier djab naam soenawé. Voorts zijn er verwijzingen naar de Garuda puraan en Atharva Veda over het leven na de dood, spoken, voorouders en nog veel meer.Hanumaandji

Alle levensvormen op deze wereld, gaan een keer ”dood”. Vanaf het moment van geboorte zijn we aan het aftellen. We moeten allereerst beseffen wat het verschil is tussen een levend lichaam en een dood lichaam. Het verschil is dat wanneer iemand sterft de ziel of de levenskracht het lichaam verlaat. Daarom wordt het lichaam ‘dood’ genoemd. We onderscheiden dus twee dingen: aan ene kant het lichaam en aan de andere kant de levenskracht in het lichaam. Dat is het verschil tussen de wetenschap van de Vedische filosofie, die spiritueel is en de hedendaagse materiële wetenschap.

We moeten eerst beseffen dat we een ziel zijn, dat we iets anders zijn dan ons lichaam. In onze leven vinden er vele gebeurtenissen plaats, waardoor we toch accepteren dat er sprake moet zijn van een onsterfelijke ziel. Reïncarnatie is een heel goed voorbeeld hiervan. Er zijn genoeg voorbeelden van kleine kinderen en ook van volwassen geweest die zich heel goed hun vorige leven kunnen herinneren. Zulke mensen worden ”Djaati smar” genoemd. Zij herinneren alles over het vorige leven. Dit hebben zij ook te danken aan hun karma. Het is niet God die bepaald waar jij geboren gaat worden, bij wie, waar. Het is jouw karma van een vorig leven.

In de Bhagvad Gita staat ook Tjatoer warnam maya srastam, goen karma wibhaagsha.

Op basis van de daden en eigenschappen uit de vorige leven, heb ik de vier mensenrassen geschapen. De eerste keer deed God dat op een natuurlijke wijze, geheel volgens de wetten van zijn geschapen natuur. Hierna werd het de karma van de mens zelf om te bepalen of hij/zij als Brahmaan, Kshatriya, Vaishya en Shudra werd geboren. Dit systeem (kastenstelsel) is gebaseerd op geboorte en daden.

Het menselijke lichaam is zeer moeilijk te verkrijgen. Men moet hier veel, zeer goede daden voor doen. Het is dus hierdoor duidelijk dat elk persoon die sterft, niet persé weer een menselijk lichaam hoeft te krijgen. Naar gelang onze ons karma geeft de natuur ons een passend lichaam. De vraag is nu, de periode na de dood en voor de reïncarnatie. Wat gebeurt er dan, of wat is men dan tijdens die periode? Volgens de heilige Hindoe geschriften is er dan sprake (bij een ”normaal” mens) van een Bhoet-Preta Yoni. Tijdens deze periode draagt de Aatma (ziel) een lichaam wat voor een groot deel uit lucht bestaat.

Volgens de Vedische filosofie moet men boeten voor zijn daden. Het enige wat met de persoon meegaat na zijn dood, zijn de goede- en slechte daden van hem. De ziel leeft gewoon verder na de dood, maar dan in een ander lichaam.

Spoken/geesten worden Bhoet of Preta genoemd binnen het Hindoe religie.
Na het overlijden is het van een groot belang verschillende rituelen uit te voeren, waardoor de ziel verder kan, in plaats van rond te dwalen. Elk mens die het niet haalt om verlossing te krijgen, wordt gelijk na de ”dood” een Preta. Om de desbetreffende persoon hiervan af te helpen, moeten de overlijdensrituelen goed worden uitgevoerd. Als tot een jaar lang alle rituelen zijn volbracht, dan is de gestorven persoon geen Preta (spook) meer, maar een Pitra (goddelijke voorouder). Hij/zij kan weer verder aan de hand van hun karma. Bij het niet laten uitvoeren van de rituelen duurt dit veel langer. Deze rituelen moeten zeer goed worden uitgevoerd met begeleiding van geschikte Brahmaanse priesters.

Een Bhoet heeft standaard een ”menselijke” vorm maar is ook in staat om andere gedaanten te nemen. Een slecht mens wordt een slechte spook en een goed mens een zachtaardige spook. Als men lastig wordt gevallen door zielen dan komt dat doordat, er sprake kan zijn van een vroegtijdige dood, door bijvoorbeeld zelfmoord. De Preta kan in het lichaam komen van een persoon.

De volgende symptomen zijn kenmerkend voor de waarschuwingsfase; bij volwassenen: schreeuwt veel of wordt helemaal stil, praat, mompelt in zichzelf, heeft vaak rode ogen en een warm lichaam, krijgt een onaangename geur, onverklaarbare of ongeneeslijke ziekten, een onbegrijpelijke ruzie in de familie of vaak spanning in familiekringen, geen kinderen kunnen krijgen ondanks vele hulp van artsen, op het werk of met eigen bedrijf gaat het niet goed, vaak ruzie tijdens eten met echtgenoot en echtgenote, vers gemaakt eten gaat in korte tijd ernstig stinken, hele nare dromen krijgen, waarin een geest in verschillende vormen verschijnt, koude plekken in huis en elektrische apparaten die zelf aan en uit gaan.
Bij kinderen: constant zonder reden huilen, overmatig bewegen van benen en handen, bijten op de lippen, knarsetanden. Let op dit is geen limitatieve opsomming, maar uitsluitend bedoeld als voorbeeld.

Wanneer één van bovengenoemde symptomen zich voordoet is het van groot belang uw Pandit in te schakelen. Het dragen van een geactiveerde yantra is noodzakelijk, verder dient u te denken aan Shanti Pudja. Bij hardnekkige gevallen dient Paarwan Shraaddha Pudja (Pitre Pudja) uitgevoerd te worden.


There is no ads to display, Please add some
Total Page Visits: 2372 - Today Page Visits: 1
Tags: , , , , Vedisch

Sorry, the comment form is closed at this time.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.