Volgens de Veda is een guru absoluut noodzakelijk!

December 29, 2013 No Comments

Ieder mens op deze aarde, heeft zijn eigen doen en laten. Ieder doet zijn eigen ding en heeft een eigen leven. De één zal op zo’n manier leven en de ander zal op een andere manier leven. Des al niettemin moet ieder dit ook voor zichzelf bepalen. Want een ander persoon is niet te veranderen, de enige die te veranderen is ben je zelf.

image
Elk mens zal ook zijn eigen mening hebben. Zijn eigen waarde en zijn eigen normen.
Normen zijn die regeltjes waar je jezelf aanhouden kan.
Waarde zijn de dingen die ervaren zijn, waar men belangen bij heeft.
Normen en waarden staan niet los van elkaar. Dat wat hij of zij waardig vind, zal men toepassen op de normen die men heeft. Dus ook elk mens heeft verschillende normen en waarden. Wat voor de een zinvol is, zal voor de ander nutteloos zijn.

Waar ik mij zorgen over maak is, dat er dwazen rondlopen die onze heilige boeken, zoals Bhagavad-Gita en Ramayana interpreteren op hun eigen manier en daarbij de vertaling onjuist weergeven. Deze dwazen zoeken aandacht op een verkeerde manier. Ga niet dieken in een ander zijn religie! Is mijn devies! Derhalve adviseer ik deze gestoorde zielen met klem een guru te zoeken. Het is de taak van de guru zijn discipelen van duister naar licht te brengen. Voor deze imbecielen is er nog hoop!

Velen lijden tegenwoordig door onwetendheid, zoals iemand uit onwetendheid een ziekte oploopt. Als iemand geen hygiënische principes kent, komt hij niet te weten wat hem besmet. Het is daarom aan onwetendheid te wijten dat er een infectie ontstaat en hij aan een ziekte moet lijden. Een misdadiger kan zeggen dat hij de wet niet kende, maar hij zal niet verontschuldigd worden als hij een misdaad pleegt. Onwetendheid is geen excuus. Zo zal ook een kind, dat niet weet dat vuur zijn vinger zal verbranden, het vuur aanraken. ‘Het vuur denkt niet: dit is een kind, hij weet niet dat ik zijn vinger zal branden’. Nee, geen excuus. Zoals er de wetten van de staat zijn, zo zijn er ook de strenge wetten van de natuur en het schenden van deze wetten heeft zijn uitwerking, of wij ze nu kennen of niet.
Als we door toedoen van onwetendheid iets verkeerd doen, zullen we moeten lijden. Dat is de wet. Of de wet nu een staatswet of een natuurwet is. Als we haar overtreden lopen we het gevaar te moeten lijden.

Het is de taak van de guru erop toe te zien dat geen enkel mens in de materiële wereld lijdt. Niemand kan beweren dat hij niet lijdt. Dat is onmogelijk. In de materiële wereld zijn er drie soorten leed: adhyatmika, adhibhautika en adhidaivika.
Dit zijn de soorten ellende die veroorzaakt worden door het materiële lichaam en de geest, door andere levende wezens en door natuurgeweld. Soms lijden we aan mentale kwelling, soms lijden we door toedoen van andere levende wezens~mieren, muggen~ en soms lijden we door een hogere macht. Denk hierbij aan hitte, extreme kou etc. Er worden ons door de natuur zo veel verschillende soorten leed opgelegd.
Zo zijn er in de materiële wereld drie verschillende vormen van ellende en iedereen lijdt aan één, twee of drie ervan. Niemand kan zeggen dat hij volkomen vrij is van leed.
We zouden ons daarom kunnen afvragen waarom het levend wezen lijdt?
Het antwoord is: uit onwetendheid! Het denkt niet: ik bega fouten en leid een zondig leven; daarom lijd ik. Daarom is het de eerste taak van de guru zijn discipel van deze onwetendheid te bevrijden.
De guru kan zien dat leed veroorzaakt wordt door onwetendheid, die vergeleken wordt met duisternis. De guru neemt een fakkel van kennis en geeft die aan het levend wezen dat door onwetendheid omhuld is. Die kennis verlicht het van de ellende in de duisternis van onwetendheid.
Je zou je kunnen afvragen of een guru absoluut noodzakelijk is. De Veda’s zeggen dat hij inderdaad absoluut noodzakelijk is!
De werkelijk guru heeft maar één mening en dat is de mening zoals die gesproken wordt meer dan vijfduizend jaar gelden. Wat Srila Vyasadeva schreef, werd oorspronkelijk door de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods gesproken. Srila Vyasadeva gaf niet zijn eigen mening!
Srila Vyasadeva is daarom een guru en zijn opvolgers ook. Wie de guru is, is niet belangrijk, de boodschap is hetzelfde; daarom is de guru één.
In de opeenvolging van discipelen wordt hetzelfde onderwerp enkel herhaald.


There is no ads to display, Please add some
Total Page Visits: 1673 - Today Page Visits: 1
Tags: , , , , Vedisch

Sorry, the comment form is closed at this time.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.