Wat kan De Srimad Bhagavatam voor u betekenen?

October 17, 2010 No Comments

De Srimad Bhagavatam behoort tot de Purana litteratuur van India. De traditie vermeldt achttien Purana’s, waarvan de, beter bekend als de Srimad Bhagavatam, de vijfde is.

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze Purana’s. : 1. de schepping van het universum; 2. de vernietiging en herschepping ervan; 3. de afstamming en levensbeschrijvingen van goden en aartsvaders; 4. de heerschappij van de opeenvolgende Manu’s gedurende de opeenvolgende grote tijdperken die Manvantara’s genoemd worden; en 5. de geschiedenissen van de vorstenhuizen volgens de zonnelijn en de maanlijn.

We kunnen deze onderwerpen herkennen als een vijfvoudig gesponnen draad, waaraan allerlei legenden zijn geregen. De briljante schittering van deze legenden is echter belangrijker dan de rijgdraad.

De Puranas’ hebben alle hun speciale goddelijke manifestatie, waar zij op gericht en waar zij naar genoemd zijn. De Srimad Bhagavatam heeft Sri Krishna als centrum. Hij is de Bhagavan, de volmaakte incarnatie van Vishnu, de Heerser en Instandhouder van het universum. De Srimad Bhagavatam beschrijft de luisterrijke manifestatie van deze Verheven Heer, Sri Bhagavan; de Bhagavad Gita is Zijn lied.

Fragmenten uit de levensgeschiedenis van Sri Krishna zijn verweven in de Mahabharata, het grote epos over de afstammelingen van Bharata, waarin ook de Bhagavad Gita is opgenomen. In de Srimad Bhagavatam vormt het leven van Krishna het grondpatroon, het basisverhaal. In deze recensie van de Srimad Bhagavatam is dit levensverhaal geconcentreerd in het tweede deel. Het eerste deel bevat de voorhistorie, de geschiedenissen van koningen en stamvaders der mensheid en legenden over de eerdere belichamingen van Vishnu.

Deze geschiedenissen kunnen als historische feiten worden opgevat; belangrijker dan de historiciteit is echter de betekenis achter deze verhalen. De verhalen zijn te zien als mythen of allegorieen: een manier om iets duidelijk te maken over de Schepper en de schepping en over de taak van de mens in het geheel van die schepping.

De wereld in de Srimad Bhagavatam schijnt bevolkt te zijn door wijzen en koningen. De verhalen kunnen de indruk wekken weinig of niets met het vertrouwde alledaagse leven van gewone mensen te maken te hebben. Toch zijn ze juist voor hen bedoeld. De boodschap om waarlijk koning te zijn en geen slaaf te worden van bezittingen, familie of wat voor begeerte ook, geldt voor iedereen. De koning is het symbool van de bevrijde mens, die werkelijk in staat is te handelen.

Gehechtheid aan eigen bezit, macht, luxe, genot; gehecht-heid aan het lichaam en het leven zijn, valse vormen van liefde. Steeds weer komt daarom in de Bhagavatam het thema terug om deze liefde-in-gebondenheid om te smelten tot ware liefde voor de hoogste Heer, die zijn geliefden bevrijdt uit al hun banden. Kennis en inzicht geven hierbij de kracht deze gehechtheid aan zintuiglijke objecten om te zetten in Liefde tot God.

Dit wordt graag voorgesteld als een zich werpen aan de ‘lotusvoeten’ van de Heer. De lotus is het symbool van zuiverheid. De lotusbloem rust op het water zonder dat er aan deze bloem enig water blijft kleven. Op dezelfde manier blijft ook de Heer onaangetast door alles wat er in de schepping plaatsvindt. Zo zuiver zijn dan enkel nog maar zijn voeten!

De Srimad Bhagavatam biedt met zijn vele gebeden de zoekende lezer de nodige hulp om deze Liefde tot de Heer te ontwikkelen.

De Srimad Bhagavatam bestaat uit 12 Cantos, 335 hoofdstukken en 18.000 verzen.

De eerste canto is de Adhikari Skanda, Pariskhit als eerste Adhikari voor het luisteren naar deze grote Purana en Sage Suka als eerste verteller. De tweede canto vertelt over de heerlijkheden van de Heer, de paden naar Hem en een korte van Srimad Bhagavatam bereiken als overgeleverd door Brahma Narada. De Derde Canto spreekt over de schepping (‘Srishti’), Varaha Avatar en Kapila Avatar.

De vierde spreekt over Daksha Yagna, Druva Charitra, Pritu Charitra en het verhaal van Prachinabarhi. De vijfde spreekt over de avatars van Rishaba en Jadabharata, en spreekt over geografie, astronomie en helse planeten De zesde canto bestaat uit Ajâmila Chatira, Vritrâsura Charitra en Chitraketu’s Charitra ook.

De zevende canto bestaat uit Prahlada Charitra. De achtste canto praat over Gajendra Moksha, Amruta Mathanam, Vamanavatara en Matsyavatara. De negende canto vertelt over de geslachten van de Surya en Chandra vanshi.

De tiende canto vertelt over de geboorte en goddelijke spel van Heer Krishna. Dit is het “Ashrayam. In Padma Purana, waar de Bhagavata Mahathmyam gevonden, in het verhaal van Atma Deva, zijn zoon Gokarna adviseert zijn vader naar de tiende canto alleen reciteren, om de lotusvoeten van Heer Sri Hari bereiken. Het is de grootste canto met 90 hoofdstukken.

De elfde canto vertelt over de opperste Vedanta waarheden in de vorm van Nava Yogi Upakhyana, Avadhoota Gita en Uddhava Gita. De twaalfde canto vertelt over de Kali Yuga en de grootheid van Nama Sankirtanam – de eenvoudigste manier om bevrijding in dit Kali Yuga.

Al deze zangen kunnen worden gezien als verschillende delen van de HEER vorm als Bhagavata Purusha ook.


There is no ads to display, Please add some
Total Page Visits: 640 - Today Page Visits: 1
Tags: , , , , , Vedisch

Sorry, the comment form is closed at this time.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.