AUM Namah Shivayeh – deel 3

July 3, 2018 No Comments

मूलेब्रह्मावसतिभगवान्मध्यभागेचविष्णु:.

सर्वेशानःपशुपतिरजोरुद्रमूर्तिर्वरेण्यः..

moole brahma vasati bhagavaanmadhyabhaage ch vishnu:.
sarveshaanah pashupatirajo rudramoortirvarenyah ..

Heer Brahma woont bij de wortel, Heer Vishnu in het midden. De heer van alle ongeboren Pasupati in de vorm van Rudra woont aan de top.
Een soortgelijke interpretatie is ook te vinden in de Skanda Purana: “De eindeloze lucht (die grote leegte die het hele universum bevat) is de Linga, de aarde is de basis. Aan het eind van de tijd gaan het hele universum en alle goden uiteindelijk samen in de Linga zelf. ” In yoga-overlevering wordt de Linga beschouwd als de eerste vorm die ontstaat wanneer de schepping plaatsvindt, en ook de laatste vorm vóór de ontbinding van de schepping. Het wordt daarom gezien als een toegang tot Shiva of dat wat buiten de fysieke schepping ligt.

Linga als een representatie van Shiva en Shakti
Het is gerelateerd aan de onafscheidelijke relatie van Shiva en Shakti en Linga-vorm vertegenwoordigt het. De relatie tussen Uma en Maheswara is als die van woord en betekenis. Het wordt geïllustreerd in Vayaviya samhita Shiva Purana, Shiva-Shakti Vibhuti hoofdstuk:

शब्दजालमशेषंतुधत्तेसर्वस्यवल्लभा.

अर्थस्वरुपमखिलंधत्तेमुग्धेन्दुशेखरः..

Śabdajālamaśēṣaṁ tu dhattē sarvasya vallabhā.
Arthasvarupamakhilaṁ dhattē mugdhēnduśēkharaḥ..

De geliefde van Shiva (Uma) heeft de vorm van woorden. De door de maan gekamde Heer (Maheswara) heeft de betekenis van die woorden.
Dus, net zoals betekenis vormloos is en het wordt gemanifesteerd door woorden. Op dezelfde manier wordt vormloze Shiva gemanifesteerd door Shakti. Hetzelfde hoofdstuk zegt ook:

एवंपरस्परापेक्षाशक्तिशक्तिमतोःस्थिता.

नशिवेनविनाशक्तिर्नशक्त्याचविनाशिवः..

evan parasparaapeksha shaktishaktimatoh sthita.
na shiven vina shaktirn shaktya ch vina shivah ..

Er is wederzijdse afhankelijkheid tussen Shakti en Shaktiman. Er is geen Shakti zonder Shiva en geen Shiva zonder Shakti.
De onafscheidelijke relatie tussen Shiva en Shakti wordt ook getoond door beeld of idool van ArdhaNarishwara. Linga-vorm is echter de enige vorm die de woordbetekeningsrelatie vaststelt. Het is omdat vormloze Shiva zich in Linga-vorm manifesteert via de basis van Shakti. Het wordt getoond in Linga Purana [deel 2 hoofdstuk 47]:

विशोध्यस्थापत्येद्भक्त्यासवेदिकमनुत्तमम्.

लिंगवेदीउमादेवीलिंगंसाक्षान्महेश्वर..

vishodhy sthaapatyedbhaktya savedikamanuttamam.
Lingavedee uma devee Lingan saakshaan maheshvar ..

De toegewijde zal Linga samen met het voetstuk reinigen en het dan vroom installeren. Het voetstuk van de Linga is Godin Uma en de Linga is Maheswara zelf.
Dus als voetstuk van Linga zelf Uma / Shakti is, zo vestigt het een onafscheidelijke Shiva-Shakti-relatie. Het laat zien dat Nirguna Shiva zich manifesteert als de basis van Shakti. Dus aangezien het het Nirguna-aspect vertegenwoordigt, zegt Shiva Purana [Videysavara samhita hoofdstuk 5]:

रुपित्वात्सकलस्तद्वत्तस्मात्सकलनिष्कल.

निष्कलत्त्वान्निराकारंलिंगंतस्यसमागतम्..

rupitvaatsakalastadvattasmaatsakalanishkal.
nishkalattvaanniraakaaran Lingan tasy samaagatam ..

Hij is ook Sakala omdat hij een belichaamde vorm heeft. Hij is zowel Sakala als Niskala (vormloos / Nirguna). Het is in zijn Niskala-aspect dat de Linga geschikt is omdat het vormloos aspect vertegenwoordigt.
En het duidt ook de oneindigheid van Linga aan zoals gesteld door Vyasa in Drona Parva [hoofdstuk 202] van Mahabharata:

दहत्यूर्ध्वंस्थितोयच्मप्राणेत्पतिस्थितश्चयत्.

स्थितलिङ्गस्यपन्नित्यंतस्मात्स्थाणुरितिस्मृतः..

dahatyoordhvan sthito yachm praanetpatisthitashchayat.
sthitaLingasy pannityan tasmaatsthaanuriti smrtah ..

Omdat hij groot en oud is en de bron van het leven en zijn continuïteit is en omdat zijn Linga-vorm eeuwig is, wordt hij daarom Sthanu genoemd.

Dus, Heer Shiva wordt voornamelijk aanbeden in Linga-vorm, omdat het de enige vorm is die de onafscheidelijke relatie van Shiva-Shakti vestigt, het vertegenwoordigt de manifestatie van Nirguna in Saguna-vorm en Linga is identiek met het Universum zelf en het vertegenwoordigt ook de oneindigheid. Het is dus het beste om Heer Shiva in Linga-vorm te aanbidden.

Van veel van de incarnaties van Heer Vishnu is bekend dat hij de ShivLinga heeft aanbeden waaronder Heer Ram, Parashuram en Krishna. Bijv .: Padma Purana [Patala Khanda hoofdstuk 104] en Heer Rama zelf verklaart het als:

विभिषणःकथमसौबद्धःश्रृंखलयानृभि:.

मत्स्थापितंशिवलिङ्गंदृष्ट्वारामेश्वरंत्वहो..

vibhishanah kathamasaubaddhah shrrnkhalayaanrbhi:.
matsthaapitanshivaLingandrshtvaaraameshvarantvaho ..

Oh, hoe komt het dat Vibhisana die de Linga van Shiva ziet, (genaamd) Ramesvara en door mij is geïnstalleerd, is gebonden met ketenen.
Heer Krishna in de sectie Parva Dana Dharma van Anushasana en Vyasa in Drona Parva [hoofdstuk 202] verwijzen ook naar de Shiva Linga:

ऋषयश्चैवदेवाश्चगन्धर्वात्सरसस्तथा.

लिङ्गमस्यार्चयन्तिस्मतच्मात्यूर्ध्वंसमास्थितम्..

R̥ṣayaścaiva dēvāśca gandharvātsarasastathā.
Liṅgamasyārcayanti sma tacmātyūrdhvaṁ samāsthitam..

De Rishi’s, de Goden, de Gandharva’s en Apsara’s aanbidden altijd de Linga-vorm die geacht wordt rechtop te staan.

Wanneer de geest helder is en geen vooroordelen kent, zullen we ons realiseren dat de Linga-vorm van Shiva de meest onschuldige vorm van Brahman is die onze voorouders zich hadden gerealiseerd. Het is puur en ze hebben het van pure natuur. Heer Krishna in de sectie Anushashana Parva Dana Dharma en Vyasa in Drona Parva [Hoofdstuk 202]

पूजयेद्विग्रहंयस्तुलिङ्गवापिसमर्चयेत्.

लिङ्गपूजयितानित्यंमहतींश्रियमश्रुत..

Pūjayēdvigrahaṁ yastu liṅga vāpi samarcayēt.
Liṅga pūjayitā nityaṁ mahatīṁ śriyamaśruta..

Pūjayēdvigrahaṁ yastu liṅga vāpi samarcayēt.
Liṅga pūjayitā nityaṁ mahatīṁ śriyamaśruta..

Hij die de Linga-vorm aanbidt van die hoog bezielde God, heeft altijd welvaart verkregen door die daad.


There is no ads to display, Please add some
Total Page Visits: 2115 - Today Page Visits: 1
Tags: , Vedisch

Sorry, the comment form is closed at this time.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.